اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

در نشست «پای درس برجام» مطرح شد؛

زاکانی: توان عبور از تحریم‌ها را داریم

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم در جمع خبرنگاران در خبرگزاری فارس تاکید کرد که ایران به عنوان کشوری که مرزهای گسترده‌ای دارد و کشورهای مختلفی در کنارش هستند،‌ کشوری تحریم‌ناپذیر است.

زاکانی: توان عبور از تحریم‌ها را داریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، زهرا کریمی - «علیرضا زاکانی» رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم صبح امروز در نشست خبری با عنوان «پای درس برجام» که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، تاکید کرد برجام نشان داد که دل بستن به دشمن عملاً جز ناکامی چیزی در پی ندارد.

زاکانی در این نشست افزود، مسئولان ما باید یاد بگیرند که به حوزه و دانشگاه تکیه کنند، چراکه وقتی نسبت به کارشناسان بی‌توجهی شود ما مرعوب بیگانگان خواهیم شد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم در ادامه به سوال خبرنگاران رسانه‌های متعدد پاسخ داد. خبرنگار بین‌الملل فارس در سوال از زاکانی ضمن اشاره به وعده بازگشت تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا، درباره وجود توانایی عبور از این تحریم‌ها، پرسید.

زاکانی در پاسخ تصریح کرد «ما در داخل کشور توان عبور از تحریم‌ها را داریم. کشوری که مرزهای گسترده‌ای دارد و کشورهای مختلفی در کنارش هستند،‌کشوری تحریم‌ناپذیر است. از طریق مراودات پولی و بانکی و از طریق ارتباطاتی که می‌شود برقرار کرد، می‌توان اثر تحریم‌ها را کاهش داد».

وی افزود، علاوه بر آن در  جهان کشورهایی وجود دارند که توجه به منافع خودشان کرده و فارغ از منافعی که آمریکا برایشان ترسیم و الزام می‌کند، منافع خود را دنبال می‌کنند. زاکانی در ادامه از چین و روسیه به عنوان اقتصادهای بزرگ دنیا نام برد که در برجام هم بودند و تعهداتی را پذیرفتند که اگر این تعهدات را انجام دهند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم تصریح کرد «باید اراده و اهتمام جدی در دولت برای اولویت دادن به اقتصاد و کار و تلاش صورت بگیرد و دولت باید از دلخوش کردن و امید واهی دادن پرهیز کند... بیشتر مشکلاتی که ایجاد شد به خاطر عدم آگاهی ما بود. سال ۸۸ رهبری به دولت وقت فرمودند که مراودات پولی و بانکی را در حوزه دلار محدود کرده و تغییر دهند اما غفلت تا سال ۹۱ در کشور وجود داشت و این غفلت همچنان وجود دارد».

وی تصریح کرد، نه اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا و نه ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا، تصور درستی از توانمندی‌های ایران ندارند و وقتی متوجه شوند فشارهایشان در حال شکست است، آن وقت دچار تزلزل می‌شوند چراکه منطق غربی‌ها یک منطق اقتصادی است و به دنبال سود هستند.

زاکانی افزود «معتقد هستم که راه عبور از این محرومیت‌ها کاملا شفاف و مشخص است. یک جا این فشارها یک دفعه فرو می‌ریزد. اگر جایی ببینند فشارهایشان برای خودشان هزینه دارد، عقب نشینی خواهند کرد و اگر جایی ببینند که نسبت به دیگران از غافله عقب مانده‌اند و سود نمی‌کنند و جایی که ببینند که کارشان اثر نمی‌کند، از فشار دست برخواهند داشت».

وی در ادامه گفت کشور باید به نقطه‌ای برسد که دشمن ناامید شود و برای مثال به حوزه دفاعی اشاره نمود و افزود، در حوزه‌ دفاعی و امنیتی، هیچ کشوری ایران را تهدید نکرده چراکه اگر تهدید کند، سیلی محکمی خواهد خورد».

زاکانی گفت حوزه ضعف ما زمینه اقتصادی است که از این ناحیه به ما حمله می‌کنند اما اگر ما مراوداتمان را دقیق‌تر کنیم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، به طریق اولی آمریکا بالاجبار دست از این شیطنت‌هایش بر‌می‌دارد».

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول